אם אתם עובדים בתחום הקידום (SEO) והשיווק באינטרנט, בוודאי גם אתם שמתם לב כמה מדברים על שיפור המהירות של האתר בזמן האחרון, וזאת למרות שכרגע לא ברור איזו חשיבות יש לה בדיוק בדירוגים. מה שכן ידוע הוא שבאתרים מהירים אחוזי הנטישה הם הרבה יותר נמוכים.

העניין הוא שאם פעם היינו צריכים ליצור אתרים מהירים רק בשביל ה-Desktop, היום האתגר הוא ליצור אתר שיהיה מהיר גם עבור המובייל.

למרבה המזל, יש היום הרבה מאוד עזרים וטריקים שונים שמאפשרים להאיץ את מהירות האתר על גבי מגוון רחב של פלטפורמות.

בנוסף, יש מספר כלים שיכולים לתת לנו מושג עד כמה האתר שלנו מהיר באופן אובייקטיבי (כלומר, כמה מהר הוא נטען) ומהו המצב שלו לעומת אתרים דומים. כלי טוב של גוגל הוא ה-Page Speed Insights, אך קיימים גם מספר כלים חיצונים כמו למשל pingdom. הכלים האלו לא רק מראים לנו מהו מצב האתר, אלא מספקים עצות כיצד להתגבר על נקודות התורפה הללו.

אז איך משפרים בפועל את האתר?

CDN

CDN היא למעשה רשת להפצת תוכן שממקמת את התוכן של האתר בכל מיני שרתים ברחבי העולם, מה שיכול להאיץ את מהירות האתר, במיוחד אם הוא בין לאומי. אחד השירותים הידועים ביותר הוא CloudeFlare, אך לעיתים תוכלו לקבל שירותי CDN גם דרך חברת האחסון שלכם.

נקודה מעניינת היא שגוגל בעצמה החלה להטמיע סוג של CDN בתוך דפדפן כרום לניידים, אם כי במקרה הזה גוגל מתגאה בעיקר ביכולת לחסוך נתונים ולא בהכרח בשיפור המהירות.

AMP

אם שאלתם את עצמכם מדוע אתר מסוים עולה מהר במחשב הרגיל שלכם, אבל הרבה פחות מהר במובייל למרות שאתם משתמשים בדיוק באותו חיבור אינטרנט, התשובה היא שההתאמה של קוד ה-HTML למובייל פשוט לוקחת הרבה יותר זמן. יש אמנם אפשרות ליצור אתר נפרד עבור המובייל, אבל בדרך כלל זה כאב ראש לא קטן.

גוגל וחברות אחרות פועלות במטרה לשפר את המצב ולמעשה ליצור קוד HTML דל שנוצר מהקוד הרגיל ויכול לעלות מהר אפילו בחיבורים איטיים יחסית. בהתחלה אתרים שהשתמשו ב-AMP באמת נראו די פרימיטיביים, אבל היום המצב הרבה יותר טוב. כמו תמיד, יש תוספים נהדרים לוורדפרס  כמו AMP For WP שחוסכים הרבה עבודה טכנית. הבעיה היחידה היא שלפעמיים צריך להוסיף תמיכה ב-AMP לאלמנטים כמו למשל טפסים בפורמט Contact Form 7 דרך הרחבות לתוסף עצמו.
עידן בן אור כתב פוסט מקיף על נושא הAMP שעושה סדר.

לפייסבוק יש פתרון דומה בשם Instant Articles, אבל הוא הרבה פחות פופולארי, כנראה מכיוון שפייסבוק ניסתה מודל בעייתי של תשלום עבור תוכן, שלא ממש עבד. מעבר לכך, הוא מן הסתם לא ממש יעיל מחוץ לפייסבוק…

אופטימיזציה לתמונות וספריות קוד

כלל הזהב הוא שגם התמונות הגדולות ביותר לא צריכות לשקול יותר מ-100KB (פחות מעשירית המגה בייט). אחד הדברים הראשונים שבדרך כלל עושים הוא להקטין את הגודל הפיזי של התמונה, וזאת מכיוון שרוב התמונות הן ברזולוציה הרבה יותר גבוהה משל המסך הממוצע.

מעבר לגודל הפיזי, יש גם הבדל בין פורמט כמו PNG שהוא לא מכווץ לבין פורמט כמו JPG שמכווץ את התמונה תוך כדי וויתור מסוים על האיכות. יחד עם זאת, ומה שלא כולם יודעים הוא שניתן לכווץ עוד יותר את התמונות גם בלי לאבד איכות באמצעות כל מיני טריקים והסרה של מידע שלא גורע מאיכות התמונה.

את הגודל הפיזי אפשר להקטין באמצעות הורדת תוכנה כמו FastStone למחשב. יש גם תוספים לוורדפרס שעושים את אותו הדבר כאשר מעלים את התמונה לשרת (וורדפרס יוצר כברירת מחדל גרסאות מוקטנות בעצמו, אבל עדיין יאחסן את התמונה המקורית כפי שהיא), לדוגמה, imsanity.

לגבי כיווץ נוסף, יש אתר נהדר בשם TinyJPG שיכול לעשות את העבודה בחינם ואפילו לשמור את התוצאה ישירות לדרופבוקס. יש לו גם תוסף לוורדפרס שהופך את כל העניין להרבה יותר פשוט.

כדאי לקרוא: תוספים שיעזרו לאתר הוורדפרס שלכם.

ספריות קוד

מעבר לתמונות, רוב האתרים עושים שימוש רב בספריות קוד עבור אפקטים גרפים, טפסים וכו'. לעיתים הקבצים האלו שוקלים לא מעט, אך אפשר לכווץ אותם או להיפטר מחלקים שלא רלוונטיים אלינו. לדוגמה, קיים פורמט בשם gzip אותו השרת יכול לקרוא כפי שהוא, וכמובן שיש גם תוספים לוורדפרס.

אפשר לבצע אופטימיזציה נוספת לספריות קוד אם מאחסנים אותן בתוך השרת ולא קוראים להן משרת חיצוני (פעולה שלוקחת זמן). יחד עם זאת, הדבר דורש לא מעט התעסקות עם התבנית והקוד של האתר, כך שזה לא תמיד פרקטי.

קאש

בניגוד ל-CDN, כאן אנחנו שומרים גרסאות של העמודים באתר ישירות על השרת או הדפדפן לאחר שהם עברו עיבוד מקוד המקור. תוסף מומלץ שעושה את העבודה כמו שצריך הוא WP-Rocket והוא עולה 39$ לאתר אחד או 200$ לשימוש בלתי מוגבל. התוסף לא רק משתמש בקאש, אלא גם דואג לכך שאלמנטים כבדים בדף כמו למשל תמונות ייטענו רק כאשר הגולש רואה אותן.

תוסף נוסף וקצת יותר מורכב הוא W3 Total Cache שלמעשה מבצע אינטגרציה עם CDN. היתרון שלו הוא שהגרסה הבסיסית שלו ניתנת לשימוש בחינם. בסרטון למטה תוכלו לראות מדריך שמסביר כיצד להשתמש בו.

טיפול במסד הנתונים

מסד הנתונים הוא למעשה קובץ שבנוי קצת כמו גיליון של אקסל ושומר את כל הנתונים שהאתר משתמש בהם בתוך טבלאות שונות. ככל שמסד הנתונים גדל, כך גם השליפה של הנתונים ממנו נעשית יותר איטית. אם האתר שלכם משתמש במערכת ניהול תוכן מותאמת אישית, לפעמיים הכי נוח פשוט לנקות את מסד הנתונים משדות וטבלאות שאתם לא משתמשים בהם ולבדוק שאתם משתמשים בפורמט האחסון הכי קומפקטי עבור כל שדה. אם האתר בנוי על וורדפרס, קיים תוסף בשם WP-Optimize שעושה את רוב העבודה הזו אוטומטית.

אחסון

בעבר האחסון בארץ היה יקר בצורה מוגזמת יחסית לתמורה, מה שהוביל לא מעט אנשים לאחסן את האתר שלהם בחו"ל ולפגוע במהירות שבה הם עלו לגולשים מישראל. היום המחירים כמעט זהים לאלו בחו"ל ולמעשה יש חבילות אחסון במחירים הגיוניים.

ההמלצה היא לא ללכת על הפתרון הכי זול, אלא על חברה שיש לה מוניטין וותק בשוק גם אם היא עולה מעט יותר. רוב החברות מציעות אחסון שמתאימות למספר שונה של אתרים.

קיימות גם מספר אופציות לאחסון אתרים כמו אחסון שיתופי (בו כל האתרים חולקים את אותם משאבים) או אחסון בשרת וירטואלי בו כל אתר משתמש במשאבים מבלי לפגוע באלו של האחרים. השאלה באיזה פתרון לבחור תלויה בעיקר בגודל של האתר, עד כמה הקוד שלו מורכב וכמה גולשים הוא משרת. למשל, מי שמשתמש בחנות הוירטואלית "מג'נטו" שנחשבת לאחת הכבדות יותר בשוק, עדיף שיעשה זאת על שרת חזק.