פעמים רבות כשאתם צריכים לבנות אתר חדש או אתר מאפס, אתם באופן טבעי נכנסים לאינטרנט כדי לערוך חיפוש סביב הנושא, בשביל לקבל קצת מידע מקדים על איך כל העסק הזה מתנהל. אם הסקירה שלכם היא שטחית, כנראה שמה שאתם רואים זה כל מיני חברות כאלו ואחרות, שמציעות שירותי בניית אתרים. אבל אם טיפה יותר מעמיקים בחיפוש, אתם מבינים, שלצורה שבה נבנה האתר, יש השלכות משמעותיות גם לטווח הארוך. במסגרת החיפושים שלכם, סביר להניח שנתקלתם במושגים כמו מערכות קוד פתוח ומערכות סגורות. אז בשביל לעשות לכם מעט סדר, נעבור כאן על ההבדלים, ומתי בעצם חברות מציעות כל אחת מהאופציות.

קוד פתוח מול קוד סגור

כשמדברים על קוד פתוח מול סגור, מדברים בעצם על הדרך בה נבנה האתר ועל מערכת הניהול שלו. בעבר, חברות לבניית אתרים היו בונות את האתר בקוד סגור. משמע, הן היו מפתחות או מחזיקות את המערכת שדרכה נבנה האתר ומערכת הניהול שלו. ככל שהזמן עבר, השתדרג נושא בניית האתרים, וכיום יש פלטפורמות שמאפשרות לבנות אתרים בקוד פתוח. משמע, כל מפתח יכול לתרום מהידע שלו, על מנת להעשיר ולהפוך את המערכת לפשוטה יותר לתפעול, גם עבור בוני האתרים וגם עבור הלקוחות שלאחר מכן יצטרכו להזין חומרים ולנהל את האתר שלהם.

המובילה בתחום

מי שנמצאת בחוד החנית של הפלטפורמות המבוססות קוד פתוח, היא כמובן וורדפרס. אותה פלטפורמה שהחלה את דרכה כמערכת לבניית בלוגים, השתדרגה הודות לקוד הפתוח ולאין ספור התוספות שמפתחים מסביב לעולם הוסיפו לה, עד כדי כך שהיא הפכה לאופציה המועדפת לבניית האתרים על ידי חברות רבות.

חברות לבניית אתרים, כאלו שפיתחו את המערכת שלהן בעצמן, מוכרות ומציעות את בניית האתרים שלהם על הפלטפורמה הסגורה שהם פיתחו. הבעיה – מה קורה אם מחר אותה חברה נסגרת? מי מתחזק את האתר? כנ״ל לגבי שינויים שגוגל עושה. לעתים לאותה חברה עם מערכת סגורה, לוקח יותר זמן להגיב לשינויים כאלה ואחרים המתרחשים בשוק.

מחשב נייד עם מדבקות עליו

וורדפרס כמערכת קוד פתוח, מדביקה כל שינוי במהירות האפשרית. אלפי מתכנתים מסביב לעולם תורמים מהידע שלהם מדי יום, על מנת להפוך אותה למערכת המובילה בבניית האתרים. יש פירצות אבטחה? בוורדפרס הם יתוקנו במהרה. יש טרנדים ושינויים בעולם הקוד ובניית האתרים? אל חשש, בוורדפרס ידביקו את הקצב תוך שעות או ימים. יתרון נוסף של המערכת, הוא בעובדה כי היא מאפשרת אין ספור תוספים צד שלישי, שחוסכים זמן רב בפיתוח האתר. בנוסף, מערכת הניהול שלה פשוטה ביותר וכל בעל אתר ללא רקע טכני יכול לשחות בה בקלות.

מסקנה

היתרון הגדול ביותר, ברגע שהאתר שלכם מבוסס וורדפרס, אתם לא כבולים בידי חברה כזו או אחרת. אתם יכולים להשתמש בשירותיו של איזה מתכנת שתרצו, ובעיקר תוכלו ליהנות מהחופש שמביאה איתה מערכת בקוד פתוח. צריכים לבנות אתר? בחרו וורדפרס.