אי פעם תהיתם איך כל מיני חשבונות אינסטגרם שרק אתמול היו רדומים פתאום זוכים לחשיפה אורגנית רחבה והמון עוקבים חדשים שהם אנשים רלוונטים ואמיתיים ולא בוטים או פרופילים פיקטיביים? כן, אין ספק שלתוכן איכותי יש יש את ההשפעה שלו, ועם הפוסט הנכון שמתפוצץ אתם יכולים למצוא את עצמכם בין לילה נהנים מויראליות מטורפת – אבל רוב הסיכויים שזה לא הולך לקרות, או לפחות לא כל כך מהר.

אז איך בכל זאת כל אותם פרופילים (פרטיים או עסקיים) מצליחים לגדול, ליהנות מחשיפה רחבה וכתוצאה מכך להגדיל את קהל העוקבים שלהם באנשים שאשכרה מתעניינים במוצר או בתוכן שלהם? בשתי מילים: קבוצות אינג'ייג'מנט.

קבוצת מה?

הגיע הזמן שתכירו את קבוצות האינג'יימנט. לרוב, הם פעילים יותר בקרב משתמשי האינסטגרם אבל שלא יהיה לכם ספק, אפשר למצוא קבוצות אינג'יימנט בכל רשת חברתית באשר היא. אמנם בארץ מדובר בסקייל הרבה יותר נמוך, אבל בארצות הברית הקבוצות האלו קיימות והם אפילו לא מתביישים להודות בזה.

המטרה? לנצח את האלגוריתם

לפני שנרחיב ונסביר מה זה בדיוק וכיצד זה עובד, חשוב להבין למה זה נועד. כולנו יודעים שהחשיפה האורגנית הולכת והופכת קטנה יותר ויותר. בין אם מדובר בפייסבוק או באינסטגרם עצמה, קשה מאוד להתבלט אם אתם לא משלמים. באינסטוש לדוגמא, הסבירות שמישהו חדש ייחשף לתכנים שלכם היא די נמוכה. וכן, גם אם יש לך האשטאגים ממש ממש טובים. למעשה יש כמה סיבות לכך.

הסיבה ראשונה היא שיש אינסוף בוטים שפועלים בשם עמודים אחרים ומטורגטים על אותם האשטאגים. נניח שהעלתם תמונה עם האשטאג שמתאים לכם, ומי היה מאמין? אתם פתאום מתחילים לראות גם מלא לייקים ועוקבים חדשים. מה קורה אחרי יום? כל אותם עוקבים נושרים. למה הם היו שם מלכתחילה? כדי שתשימו אליהם לב ואז תחזירו להם עוקב. מתסכל.

הסיבה השנייה היא שהאשטאגים זה מלכוד. מצד אחד, שימוש בהאשטאגים הממש פופולארים לא אפקטיבי, כי בזמן שאתם מתייגים אותם, עוד 100 אנשים מתייגים את אותו ההשטאג באותו הרגע – מה שיוביל לכך שמהר מאוד התוכן שלכם ימצא את עצמו למטה בלי שמישהו ידע שהוא קיים, ומצד שני בתיוגים הפחות פופולאריים אמנם תהיה פחות מלחמה ואולי התמונה שלכם תישאר יותר זמן, אבל שם גם הבוטים והפיקטיביים נמצאים.

אז מה בכל זאת עושים?

או, הנה הגענו לקבוצות האינגייג'מנט. לכל האשטאג יש את ה TOP STOREIS שלו. אלו הם הפוסטים שנשארים יותר זמן מקבלים חשיפה מטורפת וזמינים לכל מי שלוחץ על האשטאג. השאלה היא איך מגיעים לשם? הבנתם כבר נכון, בזכות אותן קבוצות.

קבוצות אינגייג'מנט באינסטגרם

עכשיו נסביר מה הן הקבוצות האלו. מדובר בקבוצות שיכולות למנות מאות ובהגזמה גם אלפי חברים. בד"כ לא תמצאו אותם בפייסבוק אלא באפליקציות לשליחת מסרים אחרות כמו טלגרם. לכל קבוצה שכזו יש את החוקים שלה אבל בד"כ זה עובד ככה: המנהל (או בוט מטעם המנהל) אחראי על השלטת הסדר שבקבוצה. לרוב זה עובד בשלושה סבבים במהלך היום – בוקר, צהרים וערב. חצי שעה לפני כל סבב שכזה, ההרשמה לאותו סבב נפתחת, וכל מי שרוצה להשתתף כותב את הפרופיל שלו או משתף.

ברגע שניתן האות, כל המשתתפים מתחילים לעקוב, לעשות לייק ולהגיב לפוסטים של חברי הקבוצה האחרים. אחרי שמישהו סיים להגיב ל- X אנשים (דבר שנקבע בתחילת כל סבב) הוא מעדכן שהוא סיים ואז כולם עוברים לפרגן לו.

עד עכשיו, כבר סביר להניח שהבנתם למה עושים את זה. המטרה היא לפצח את האלגוריתם, ובעצם לאותת לו שיש כאן תוכן שזוכה להרבה אינטרקציה ושווה לאינסטגרם להגביר את החשיפה שלו ולהפיץ אותו אורגנית, כמו למשל למקם אותו גבוהה ב Top stories.

איפה עוד?

בגדול? בכל מקום גם בלינקדאין וגם בטוויטר. בסופו של דבר, אם העלתם פוסט, האלגוריתם מזהה מהר מאוד אם מדובר במשהו שיש לו הרבה אינטרקציה. במידה וכן – אחלה, הוא ימשיך לחשוף אתכם. במידה ולא – תוכלו להיפרד לשלום מחשיפה אורגנית.

לגבי פייסבוק, אחרי ההכרזה האחרונה של צוקרברג, עוד קשה לנתח האם יהיה צורך בקבוצות כאלו גם בפייסבוק. לכן, יהיה מעניין לעקוב ולראות בהמשך אילך השוק יסתגל לפצצה שטוענת שהחשיפה האורגנית למותגים תמות מוות כואב (במילים אחרות כמובן)

אף אחד מאיתנו לא באמת יודע בדיוק איך האלגוריתם עובד, לכן אנחנו רק יכולים לשער ולנסות לפצח אותו בדרכים לא דרכים. לפחות נכון לעכשיו, האינגייג'מנט גרופס עובדות (בעיקר באינסטגרם) והן ללא ספק מספקות תוצאות. אם יצא לכם לקחת חלק בקבוצה כזאת, אתם תידהמו לגלות איך פתאום התוכן שלכם צובר תאוצה, ומגיע  לאנשים שבאמת מתעניינים במה שיש לכם להציע, מה שלא בהכרח היה קורה אם הייתם מסתמכים על העוקבים הנוכחיים שלכם שיפרגנו או על האשטאגים (גם אם הם ממש טובים).

שורה תחתונה: תוכן טוב מנצח אבל הוא לא תמיד לוקח אליפות, לפעמים צריך להיעזר בקבוצה בשביל זה.